Leren van een echte motorrijder
Motorrijles pakket vanaf €822,- All-Inclusive
Motor
Voor motorrijles kom je naar Falcon Rijschool!
Heb je vragen? Stuur ons dan gerust een berichtje. Je kunt ons ook bellen! Bekijk onze contactpagina voor onze contactgegevens.
Motorrijlessen in Arnhem
Falcon Rijschool is gevestigd op Leemansweg 39 G, 6827 BX in Arnhem.
Ook voor motorkleding kun je bij Falcon terecht!
Bezoek onze nieuwe motorkleding outlet website voor alle benodigdheden op de motor. Onze leerlingen krijgen 15% korting op alle helmen en motorjas en broeken! De motorkleding winkel zit in de rijschool. Wil je meer weten? Lees hier verder
Wij hebben ook verlaagde lesmotoren.
Falcon Rijschool verzorgt rijlessen in alle categorieën A1, A2 en A
Lees verder op deze pagina voor meer informatie met betrekking tot de verschillende motorrijbewijzen en Code 80.
Over onze motorrijlessen
Algemene informatie
Eerst een intake
Nadat je je bij ons hebt aangemeld worden je gegevens geregistreerd en plannen we in overleg met jou de eerste intake. Bij aanvang van de intake staan we voor je klaar op een ruimtelijk terrein met de motorfiets. De instructeur legt je een aantal basishandelingen uit en kort daarna zul je al meteen je eerste meters gaan maken! Heb je al ervaring met een schakelbrommer? Dan gaan de basishandelingen, zoals schakelen en koppelen je waarschijnlijk wat makkelijker af. We leren je kort op te trekken en weer te stoppen tot je daar comfortabel mee bent. Vervolgens gaan we een stapje verder en laten we je eens opschakelen om iets meer tempo te maken en vanuit iets hogere snelheid tot stilstand te komen. De instructeur kan door deze basishandelingen goed zien wat jij al wel en niet aan kan en kan daardoor een inschatting maken in hoeveel rijlessen jij nodig zult gaan hebben.
Na de intake
Je eerst ervaring met een motorfiets zit erop en hopelijk vond je het net zo leuk als wij! Je krijgt de tijd voor vragen en advies en ben jij ook enthousiast? Dan plannen we direct je eerstvolgende motorrijles in. Op naar het motorrijbewijs!
De kennis erin houden
Om het gevoel van de motorfiets niet kwijt te raken proberen we je motorrijlessen aan de hand van jouw beschikbaarheid en de geplande examens zo efficiënt mogelijk in te plannen. De rijopleiding voor motorfietsen bestaat uit twee fasen, AVB (Voertuig Beheersing) en AVD (Verkeers Deelname). Voor beiden leg je een afzonderlijk examen af. Je hebt een AVB certificaat nodig om te mogen beginnen met de fase AVD. Tevens heb je een geldig theorie certificaat nodig om deel te mogen nemen aan beiden examens. Zorg ervoor dat je zo snel mogelijk je theorie op zak hebt om vertraging van de rijopleiding te voorkomen! Ben je in het bezit van een autorijbewijs? Dan mag je het AVB examen afleggen zonder theorie certificaat.
Gaan de vorderingen goed?
Zien we dat de vorderingen goed gaan, dan denken wij alvast voor je vooruit. De instructeur gaat dan alvast over tot het reserveren van het AVB examen. Bij spoedopleidingen plannen we alvast beiden examens vooruit. Gaan de vorderingen niet goed? Dan zijn we daar eerlijk over en wachten we er wat langer mee. We willen immers geen kandidaten examen laten doen die niet goed voorbereid zijn!
Geslaagd? Gefeliciteerd!
Nadat je bent geslaagd kun je de volgende dag naar je gemeente om jouw rijbewijs aan te vragen. Het duurt daarna gemiddeld vijf werkdagen voordat je je rijbewijs op kunt halen.
Wat neem je mee als je naar de gemeente gaat?
- Een pasfoto die aan de eisen voldoet
- Een geldig identiteitsbewijs
- Geld om het rijbewijs te kunnen betalen.
Fase AVB
In Nederland wordt grote waarde gehecht aan het onder controle hebben van je motorfiets (Voertuig Beheersing). Onze wegen zijn dichtbevolkt met haastige verkeersdeelnemers. Er is continue veel kans op onverwachte situaties, als motorrijder moet je daarom altijd op je best zijn.
Er zijn in totaal 12 oefeningen die je tijdens je motorrijlessen voertuigbeheersing zult leren. Deze 12 oefeningen zijn verdeeld in 4 clusters. Tijdens het praktijk examen AVB moet je 7 van die 12 oefeningen uitvoeren. Er zijn 4 verplichte oefeningen, uit elk cluster één. De 3 andere oefeningen, ook uit elk cluster één, zijn op aangeven van de examinator van het CBR. Van de in totaal 7 oefeningen moet je er 5 correct uitvoeren, met als regel één oefening per cluster correct uitgevoerd. Wanneer je een oefening onvoldoende uitvoert mag je deze één keer overdoen.
Het CBR gebruikt deze methode om te toetsen of jij op alle vlakken over voldoende motor voertuigbeheersing beschikt en je met vertrouwen de weg op kan.
Cluster 1 (Achteruit parkeren)
Cluster 1 bevat één oefening en dit is dus ook meteen de eerste verplichte oefening, het achteruit parkeren. Deze oefening motor voertuigbeheersing is in het examen genomen op verzoek van verzekeraars. Er werden veel claims bij hen neergelegd voor bij het parkeren gevallen motoren.
Tijdens de oefening 'Achteruit parkeren' loop je 10 meter met de motorfiets aan de hand aan de rechterzijde van de rijbaan tot voorbij het parkeervak. Vervolgens parkeer je de motorfiets aan de hand achteruit in het parkeervak en zet je deze op zijn standaard of middenbok. Je voert een vlotte controle uit of de motor stabiel staat en haalt daarna de motor weer van de standaard of middenbok af om met de motor naar rechts uit het parkeervak te lopen.
De examinator let hierbij op je kijkgedrag, het gebruik van de standaard of middenbok en uiteraard je evenwicht. Het is niet noodzakelijk dat je de motor in een vloeiende beweging het parkeervak in krijgt en één keer steken is toegestaan. Zorg dat je kijkgedrag goed is en dat de oefening niet teveel moeite kost.
Cluster 2
Cluster 2 bevat 5 oefeningen, allen vallen onder motor voertuigbeheersing bij lage snelheden.
Langzame slalom (verplicht)
Officieel is er geen richtlijn voor de aan te houden snelheid, wel wordt verwacht dat je de snelheid stapvoets kan houden. De examinator kan er dus voor kiezen om naast je mee op te lopen gedurende je oefening.
Stapvoets rechtdoor rijden (keuze)
De opdracht is om gedurende 20 meter stapvoets te rijden. De examinator zal tijdens deze opdracht met je meelopen en moet je met een normaal wandeltempo bij kunnen houden of zelfs ietsje voor je uit kunnen lopen.
Er wordt gelet op snelheid, balans, het gebruik van de motor en niet onbelangrijk je kijkgedrag. Aangeraden is het gebruik van een slippende koppeling en eventueel de voetrem. Tijdens het rijden moeten je voeten op de voetsteunen blijven. Je zorgt dat je vlak voor het aangegeven eindpunt tot stilstand komt, hierbij mag ook de voorrem gebruikt worden.
Wegrijden uit een parkeervak (keuze)
De techniek van deze oefening komt in de praktijk vaak voor. Bijvoorbeeld tijdens het vanuit stilstand wegrijden, of vanaf een kruispunt.
Op aangeven van de examinator rijd je in een scherpe haakse bocht vanuit stilstand een rijbaan op die maximaal 3 meter breed is. Er kan aangegeven worden de bocht linksom of rechtsom te maken. Zet de motor bij aanvang van de oefening nagenoeg tegen de rand van de rijbaan aan. Er wordt ook beoordeeld op het gebruik van de koppeling, kijkgedrag en balans tijdens en na de bocht.
Halve draai (keuze)
Je rijdt met licht trekkende motor op een denkbeeldige rijbaan. Je dient de oefening met een rechte lijn in te rijden en na de tweede pylon maak je in één vloeiende beweging een halve draai naar links of rechts. Het is de bedoeling niet van de koppeling en het gas af te gaan (licht trekkend). Na de halve draai rijd je terug naar het startpunt, ook weer in een rechte lijn. Het gebruik van de voetrem is toegestaan.
Er wordt gelet op je voertuigbeheersing en je kijkgedrag voor, gedurende en na de bocht.
Denkbeeldige acht. (keuze)
Deze oefening lijkt sterk op de halve draai. Bij de denkbeeldige acht voor je de halve draai twee keer naar zowel links als rechts achter elkaar uit om daarmee een denkbeeldige acht te maken in een afgebakende rechthoek. Je rijdt met (licht) trekkende motor en een gelijkmatige snelheid naar de afbakening. Je mag je voetrem gebruiken.
Net als bij de halve draai is het belangrijk om de bochten die je maakt goed door te kijken. Dit is niet alleen belangrijk voor de examinator maar zeker voor jezelf. Niet goed de bocht doorkijken betekend vaak dat je de bocht niet haalt.
Cluster 3
Cluster 3 bevat 3 oefeningen en hebben betrekking tot voertuigbeheersing bij hoge snelheid.
Uitwijk oefening (verplicht)
Bij de uitwijkoefening kom je met 50 km/h tussen de eerste pylonen (poort) aanrijden. 15 meter na deze poort wijk je het denkbeeldige obstakel van pylonen naar links uit om vervolgens voor de laatste pylonen weer terug te keren naar je eigen weghelft en in een rechte lijn te rijden.
Je mag tussen de eerste en laatste pylonen je rem niet gebruiken, maar wel het gas los laten. Goed af durven schuinen en kantelen is erg belangrijk! Voor veel kandidaten is dit één van de moeilijkere oefeningen.
Vertragingsoefening (keuze)
Bij deze oefening trek je vanuit stilstand vanaf het eerste poortje van pylonen op. Bij het tweede poortje heb je een snelheid van 50 km/h of meer en rijd je in ten minste de derde versnelling. Na dit tweede poortje rem je af tot 30 km/h en schakel je minimaal één versnelling terug om in dezelfde versnelling en met die snelheid een slalom in te gaan.
Tijdens deze slalom behoud je deze snelheid en laat je zien dat je in staat bent om goed af te schuinen en te kantelen. Zorg dat je voor ieder deel van de oefening klaar bent. Op tijd op snelheid, op tijd afgeremd, goed uitkomen voor de slalom waarbij je de pylonen uiteraard niet mag raken. Wees geconcentreerd, je verricht verschillende handelingen in korte tijd achter elkaar!
Snelle slalom (keuze)
Bij de snelle slalom laat je zien dat je bochtentechniek in orde is. Er zijn zes pylonen opgesteld waar je met een trekkende motor omheen slalomt met een minimale snelheid van 30 km/h. Vleiende stuurbewegingen en durven af te schuinen zijn erg belangrijk! Het is toegestaan om te corrigeren met het geven van meer of minder gas.
Cluster 4
Het vierde cluster bevat 3 oefeningen die zich richten op een goede motor voertuigbeheersing bij het tot stilstand brengen van de motorfiets.
Noodstop (verplicht)
Bij aankomst van het poortje heb je een snelheid van minimaal 50 km/h. Na het poortje laat je het gas los, ontkoppel je direct en rem je maximaal om zo snel mogelijk tot stilstand te komen.
Je laat zien dat je beide remmen op de juiste manier gebruikt en snel maar geleidelijk tot een goede stop komt. Als je wiel tijdens de rem actie blokkeert is dat geen probleem, mits je de blokkering direct weet op te heffen.
Precisie stop (keuze)
Bij aankomst van het poortje heb je een snelheid van minimaal 50 km/h in de derde versnelling. Na het poortje rem je beheerst, gedoseerd en gelijkmatig af zodat je vlak voor het tweede poortje van twee pylonen tot stilstand komt. Vlak voor je stil komt te staan, zorg je dat je terug geschakeld hebt naar de eerste versnelling. De wielen mogen niet blokkeren!
Stopproef (keuze)
Een variant op de noodstop en de precisiestop is de stopproef. Bij aankomst van het poortje heb je een snelheid van minimaal 50 km/h in de derde versnelling. Daarna laat je het gas los en rem je direct. Hiervoor gebruik je zowel de voor- als achterrem en zorg je dat je ontkoppelt. Kort voordat je tot stilstand komt schakel je terug naar je eerste versnelling. De wielen mogen niet blokkeren!
Fase AVD
Gefeliciteerd! Deelname aan de fase AVD betekent dat je bent geslaagd voor fase AVB! De volgende stap is het examen verkeersdeelneming. Naast een aantal lessen waarin we deel gaan nemen aan het verkeer, plannen wij altijd een extra lesuur vóór het examen. In deze laatste les controleren we of je alle papieren bij je hebt, krijg je uitleg over BRAVOK en als er tijd over is stappen we een laatste keer op de motorfiets.
Je hebt nodig:
- Geldig ID
- Oproepkaart van het CBR
Waar staat BRAVOK voor?
- Banden
- Remmen
- Accu
- Verlichting en vering
- Olie
- Ketting en tandwielen
Tijdens het examen kun je hier vragen over krijgen. Of je deze vragen goed of fout beantwoord is niet van invloed op de beoordeling van je examen.
Vervolgens rijden we richting het CBR waar verwacht wordt dat we er ruim op tijd zijn en wachten we tot jij en je instructeur worden opgeroepen. In de examenzaal zal de examinator je papieren en ID controleren en uitleggen wat hij van je verwacht met het examen verkeersdeelneming.
De examenrit
Tijdens de rit volgt de examinator je samen met jouw instructeur in een auto. Via de communicatieapparatuur (zoals gebruikt tijdens je rijlessen) krijg je de aanwijzingen van je instructeur. Let tijdens de rit niet op de auto van de examinator, blijf vooral je eigen rit rijden en houd je vast aan wat je tijdens de rijlessen hebt geleerd! Ook als de examinator verder achter raakt. Mocht de afstand te groot worden, dan zal je een aanwijzing krijgen om een veilige plek te zoeken en te stoppen.
De verschillende categorieën
Kort gezegd is A de zware motorcategorie (onbeperkt vermogen) en zijn A1 en A2 de categorieën voor beperkt vermogen die je op eerdere leeftijd al kunt behalen. Vanaf 21 jaar kun je op voor de zware motorcategorie (A) als je in het bezit bent van het A1 en A2 rijbewijs (de zogenaamde getrapte weg). Je kunt de zware motorcategorie (A) ook rechtstreeks behalen als je 24 jaar of ouder bent, zonder daarvoor het A1 en A2 rijbewijs te behalen. Motorrijders die het A-rijbewijs halen voor hun 24ste, krijgen de aantekening ‘code 80’ op hun rijbewijs. Met die code mag op een driewielig motorrijtuig, een lichte motor (A1) en een middelzware motor (A2) worden gereden.
Twee jaar na het behalen van het A-rijbewijs of als de motorrijder 24 wordt vervalt de ‘code 80’ en mag er zonder extra examen op een zware motor worden gereden. Met ingang van 13 oktober 2017 kan een A-examen voor kandidaten van 21, 22 en 23 jaar worden gereserveerd.
De verlaging van de leeftijd voor het A-examen is een resultaat van de derde Europese rijbewijsrichtlijn. "Je mag vanaf je 21e op een driewielig motorrijtuig met een vermogen vanaf 15 kW rijden en hebt daarvoor het rijbewijs A nodig." Hiervoor moet je twee praktijkexamens doen, namelijk het motorexamen voertuigbeheersing (AVB) en het motorexamen verkeersdeelneming (AVD).
Motorrijbewijs A1
Iedereen vanaf 18 mag examen doen om het rijbewijs voor de lichte motor (A1) halen. Vanaf 17 jaar mag je daarvoor al theorie-examen doen. Heb je dit theorie-examen gehaald, of ben je in plaats daarvan in het bezit van een autorijbewijs, dan mag je vanaf je 17e rijlessen volgen. Vanaf 18 jaar mag je de praktijkexamens voertuigbeheersing (AVB) en verkeersdeelneming (AVD) doen. Voor deelname aan het praktijkexamen verkeersdeelneming (AVD) moet je geslaagd zijn voor het motortheorie-examen. Met een A1-rijbewijs mag je rijden op motoren van de categorie A1 en driewielige motorrijtuigen van de categorie A1 (<15kW).
Motorrijbewijs A2
Vanaf je 20ste mag je examen doen voor het rijbewijs voor de middelzware motor (A2). Vanaf die leeftijd mag je daarvoor rijlessen volgen als je bent geslaagd voor je motortheorie-examen of als je je autorijbewijs hebt. Vanaf 20 jaar mag je de praktijkexamens voertuigbeheersing (AVB) en verkeersdeelneming (AVD) doen voor het rijbewijs A2. Voor deelname aan het praktijkexamen verkeersdeelneming (AVD) moet je geslaagd zijn voor het motortheorie-examen. Als je het rijbewijs voor de middelzware categorie (A2) hebt, krijg je automatisch het rijbewijs A1. Met een A2-rijbewijs mag je rijden op motoren van categorie A1, driewielige motorrijtuigen van categorie A1 (<15kW) en motoren van categorie A2.
Motorrijbewijs A
Als je 21 bent mag je examen doen voor het rijbewijs voor de zware motor (A) als je ook al examen hebt gedaan (en geslaagd bent) voor het A1 en A2-examen. Je mag vanaf deze leeftijd rijlessen voor het A-examen volgen als je bent geslaagd voor je motortheorie-examen of als je een autorijbewijs hebt. Vanaf 21 jaar mag je de praktijkexamens voertuigbeheersing (AVB) en verkeersdeelneming (AVD) doen voor het rijbewijs A. Voor deelname aan het praktijkexamen verkeersdeelneming (AVD) moet je geslaagd zijn voor het motortheorie-examen.
Ben je nog geen 24 en haal je het rijbewijs voor de zware categorie (A), dan komt er ‘code 80’ op het rijbewijs te staan. Je mag dan rijden op motoren van de categorie A1, driewielige motorrijtuigen van de categorie A1 (<15kW), motoren van de categorie A2 en driewielige motorrijtuigen van de categorie A (>15kW).
Mensen die op hun 24ste het A-rijbewijs halen, krijgen ook het rijbewijs A1 en A2. ‘Code 80’ zal er dan niet bij staan. Zij mogen ook gelijk op alle typen motoren rijden.
Meld je bij ons aan voor een intake of neem eens contact met ons op als je nog vragen hebt, of op zoek bent naar extra informatie!
Spoedopleiding
Wil je graag een spoedopleiding?
Ook daarmee kunnen we je verder helpen. Een spoedopleiding binnen een aantal weken is al mogelijk. De wachttijden voor beide examens is gemiddeld 6-8 weken. Plan je spoedopleiding dus op tijd in! Lees hier hoe het e.e.a. in zijn werk gaat. Een spoedopleiding vergt nét wat extra moeite.
Een grondige intake
In overleg met jou plannen we je intake. Tijdens deze intake voer je net als iedere andere student de eerste stappen uit om te wennen aan het motorvoertuig en krijg je daar rustig de tijd voor. Geen zorgen, wij verwachten echt geen wonderen! Wij gebruiken deze 90 minuten durende intake om te beoordelen in welke tijd wij verwachten dat jij het motorvoertuig helemaal onder controle kunt krijgen. Tijdens een spoedopleiding gaan we al vlot aan de gang met inzicht, motorvoertuig beheersing, bijzondere verrichtingen en aanverwante zaken. Op een spoedopleiding staat iets meer druk omdat wij het examen van tevoren inplannen. De vorderingen tijdens een spoedopleiding gaan vaak erg goed! Dit omdat je er intensief en (bijna) dagelijks mee bezig bent.
Goed plannen
We doen vele spoedopleidingen per jaar en weten waar we het over hebben. Een gemiddelde spoedopleiding bestaat uit 16 rijlessen, dat zijn 16 afspraken van anderhalf uur. Je hebt dan wel 5 tot 6 keer per week rijles, soms misschien zelfs 2 rijlessen op 1 dag! Behoorlijk pittig. Zorg dat je geen (of weinig) andere verplichtingen hebt in die periode en alle energie in je rijopleiding kan steken. Dan is het goed te doen.
We plannen al deze rijlessen alvast richting jouw examendatum. Je begint daarom relatief kort voor het examen aan de rijlessen. Heb je toch extra rijlessen nodig voordat je examen kunt doen? Dan maken wij daar extra tijd voor. Bij Falcon Rijschool maken we je niet 100%, maar 110% klaar voor het examen!
Zorg dat je je theorie op zak hebt!
Voordat je kunt beginnen aan de spoedopleiding dien je in het bezit te zijn van het theoriecertificaat! De examens kunnen geen doorgang vinden als je deze niet hebt. Ook heb je direct met de start van de rijopleiding de kennis van de verkeersregels en tekens al nodig. Je moet zelf je theorie examen aanvragen via de website van het CBR en zorg dragen voor het aanschaffen van het juiste studiemateriaal. Het itheorie studiemateriaal dat wij aanbieden is daarvoor uitstekend geschikt! Bekijk daarvoor onze Prijzen motorrijles pagina.
Meld je bij ons aan voor een intake in Arnhem of Nijmegen, of neem eens contact met ons op als je meer informatie wenst.
Veel gestelde vragen
Wanneer is de intake?
Wanneer het jou uitkomt! Deze plannen we altijd in overleg. We geven 7 dagen per week rijles (ma t/m zo) dus daar gaan we zeker uitkomen. Over het algemeen kunnen we binnen een week een intake aanbieden.
Hoeveel kost een intake?
Een intake van 90 minuten kost eenmalig €69,- en staat los van de rijles pakketten.
Halen jullie mij op?
Voor de autorijlessen doen dat we dat wel, precies voor de deur zelfs op het door jou opgegeven adres. Voor de motorrijlessen willen we echter dat je naar onze rijschool komt op het volgende adres: Leemansweg 39 G 6827 BX Arnhem. Bij aankomst hebben we de motorfiets al voor je klaar staan!
Hoeveel lessen heb ik nodig?
Die vraag krijgen we vaak! Dat is per persoon verschillend. Gemiddeld hebben kandidaten 16/ 17 rijlessen van 90 minuten nodig om zich de gehele rijprocedure eigen te maken. Het is afhankelijk van hoe je het motorrijden oppakt en of je er van jezelf al gevoel voor hebt. Falcon Rijschool beoordeelt tijdens de intake hoeveel rijlessen je nodig gaat hebben en kan het je tijdens diezelfde intake allemaal uitleggen.
Hoe gaat het verder na de intake?
Dan is er even de tijd om je vragen die je dan nog hebt te beantwoorden. Als je de rijopleiding gaat voortzetten zorgen we dat je een account krijgt om bij de planning van rijlessen te kunnen komen. Samen plannen we dan je volgende rijles en voor je het weet zit je weer op één van onze motorfietsen!
Welk pakket zal ik kiezen?
Dat is afhankelijk van wat jij wilt. De meeste kandidaten (70%) beginnen met een lespakket van 21 uur. Die bestaat naast de 14 rijlessen van 90 minuten ook uit de praktijkexamens voertuig beheersing (AVB) en verkeersdeelname (AVD). Een pakket is voordeliger dan alle lessen en toetsen/examens los bestellen. Je kan dat pakket altijd aanvullen met losse rijlessen indien nodig. Wil je liever een kleiner of uitgebreider pakket?. Jij beslist! Zie onze pagina “Prijzen motorrijles”.
Hoe oud moet ik zijn voor motorrijles?
Vanaf 17 jaar mag je motorrijlessen volgen. Als je echter niet in het bezit bent van een autorijbewijs moet je eerst je motor theorie examen gehaald hebben voordat je rijlessen op de openbare weg mag volgen.
Aanmelden voor een intake?
AVB Oefeningen
Contact:
Email: info@falconrijschool.nl
Telefoon: 06-58822132
Adres: Leemansweg 39 G 6827 BX Arnhem
Kantoortijden:
Maandag: 09:00 - 17:00
Dinsdag: 09:00 - 17:00
Woensdag: 09:00 - 17:00
Donderdag: 11:00 - 20:00
Vrijdag: 09:00 - 17:00
Zaterdag: 11:00 - 17:00
Zondag: Gesloten
Zelf regelen
Machtig ons met DigiD
Theorie aanvragen CBR
Zelfreflectie CBR
Gezondheidsverklaring CBR
Falcon Rijschool
info@falconrijschool.nl
+31(0)6 588 221 32
Rijschool nummer: 5297H6
Klantenservice
Zelf regelen
Machtig ons met DigiD
Theorie aanvragen CBR
Zelfreflectie CBR
Gezondheidsverklaring CBR